Logo website headermettagline

Nieuws

Duurzaam Leiderschap

5 jaar geleden was het begin van de financiële crisis, die een eind maakte aan de hoop dat economische groei een doel op zich kan zijn. U hier weet dat de financiële crisis – die na 5 jaar van 'crisis-denken' beter te omschrijven valt als de opkomst van de nieuwe economie – op een diepere crisis stoelt: de ecologische crisis. Deze is dieper en vele maken groter dan de economische van de laatste 5 jaar. Deze zal fundamenteel ons leven op aarde doen wijzigen.

 

De vraag waar ik me de afgelopen 5 jaar heb gesteld is: hoe ziet het leiderschap eruit dat ons door de crisis heen kan loodsen naar een nieuwe, meer duurzame economie? Ziet deze vorm van leiderschap er anders uit dan het ideale leiderschap van nu?

 

Het antwoord is ja! Duurzaam leiderschap heeft de volgende unieke kenmerken – en komen overeen met hoe Marga Hoek het in haar boek beschrijft. Het zogenaamde 6 C-model.

  1. Context Awareness (Context bewustzijn) – het begint met een oprechte analyse van de wereld om ons heen, de grote trends en de grote afhankelijkheden, de waarde-ketens, bedreigingen en kansen. Hiermee verschilt het van 'gewoon' goed leiderschap: de veranderende context wordt als startpunt genomen, en niet de organisatie of het team.
  2. Consciousness (Zelfbewustzijn) – het kennen van onszelf, onze drijfveren, en bronnen, ons vermogen onszelf te ontwikkelen en over de huidige beperkingen heen te kijken. Ook dit is uniek: zelfkennis wordt ingezet als wezenlijke leiderschapstool, vooral omdat de transitie naar duurzaamheid van leiders vereist dat ze zich zelf durven ontwikkelen en in het potentieel van zichzelf en de mens durven te geloven.
  3. Centeredness (Geaardheid) – het erkennen van onze fundamentele afhankelijke van de aarde, en daarbij onze eigen – gegoede- aard te doorgronden.
  4. Connectedness (Verbondenheid) – van verbondenheid met onszelf en met de aarde, kunnen we ons authentiek verbinden met elkaar. We hebben elkaar nodig in deze tijden van transitie naar een duurzame economie.
  5. Creativity (Creativiteit) – in deze transitie zullen we onze creativiteit optimaal dienen te ontwikkelen en inzetten.
  6. Collectiveness (Schaal-impact) – bij alles wat we doen dienen we te denken aan de systeem-impact en afhankelijkheid van ons handelen, en die ook ten goede richten: het zoeken van oplossingen op schaal, voor de wereld.

 

Deze 6 leiderschapsvaardigheden zijn te leren. Ons menselijke brein heeft de aangeboren capaciteiten voor duurzaamheid (zo leert ons de nieuwste neurowetenschap), maar we dienen deze wel te ontwikkelen.

 

Sander Tideman

 

Assistent Professor Sustainable Governance & Leadership Nyenrode Business Universiteit, Directeur Global Leaders Academy

 

 

www.zakendoenindenieuweeconomie.nl

 

Zakendoen in de nieuwe Economie – Marga Hoek