Logo website headermettagline

Nieuws

Value cycles

Supply chain management was een hype midden jaren 90 als een van de vele optimalisaties die in de 20e eeuw plaatsvonden. Deze economie van de 20e eeuw en de vele optimalisaties zijn prima verbeeld door Charlie Chaplin in Modern Times. In deze film uit 1936 zie je hoe Charlie werkt aan de lopende band en draait elke paar seconden een moer aan. Na een enthousiaste start draait Charlie langzaam door, houdt het tempo van de band niet meer bij, rent de fabriek uit en ziet in alles wat hij tegenkomt een moer die moet worden aangedraaid. Hij krijgt de politie achter zich aan. Tijdens de achtervolging rent hij nog even terug naar de fabriek om op de knop van tijdklok te drukken.

 

In de 20e eeuw is deze lopende band steeds verder verbeterd, ook internationaal geworden waarbij de supply chain in stukjes verspreid staat over de hele wereld. De lopende band maakt niet meer alleen spullen die je in de winkel koopt, maar ook hypotheken en lege kantoorpanden. We zijn wel toe aan de 21e eeuw. Het moet anders, maar hoe dan?

 

In het boek de Nieuwe economie wordt dat uitgewerkt onder de term value cycles. Maar ja, duurzaamheid, dat is toch milieu, geitenwollen sokken, korter douchen, dat soort dingen? Als bedrijf denk je dan, wat levert het op?

 

Afgelopen voorjaar zat ik met een groep twintigers uit bedrijfsleven en overheid. Samen dachten ze na over andere soorten oplossingen. Hoe ziet de toekomst er uit?

 

Een voormalig bedrijventerrein aan het IJ, vlak bij het centrum van Amsterdam. 5 min met de boot. Grand café, workshops en ateliers. Afval, zoals glas, hout en metaal. 3D print straat. En dan: je eigen smartphone printen. Een chip-machine. Een robot die het in elkaar zet. De hele productie volgens een print-en-assemblage bestandje. Je betaalt voor het printen en assemblage een paar tientjes. Je kan kiezen voor het echte Apple-bestandje of je eigen variant. De Apple is een paar tientjes duurder. De andere is misschien 70 Euro. Klaar terwijl u wacht, gezellig in het grand café.

 

Een fabrikant kan natuurlijk zeggen: daar werk ik niet aan mee. Aan mijn lijf geen value cycles. Ik laat me spullen maken door kinderen in Bangladesh, vervoeren in een boot die vaart op vloeibaar asfalt en gedistribueerd wordt door Europa met
vrachtwagens op diesel en vraag daar 600€ voor. Kan ook!

 

Pallas Agterberg
Directeur Strategie Alliander

 

 

www.zakendoenindenieuweeconomie.nl

 

Zakendoen in de nieuwe Economie – Marga Hoek