Logo website headermettagline

Nieuws

We gaan voor goud

In Nederland zijn er uitstekende ondernemers op het gebied van groene energieproductie. Innovatieve ondernemers in grondstoffencirculatie. Lokaal en regionaal zijn er topondernemers in duurzame voedselproductie. Die ondernemers zijn jullie. 

En met en door jullie heeft Nederland goud in handen. Nu is het tijd om het goud te gaan delven. Nu is het tijd voor de vlucht naar voren. Nu is het tijd voor de schaalsprong.

Ik wil met jullie een verrassende vergelijking trekken met de wereld van de muziek, de deejee wereld. Dat past bij deze culturele avond. Toen de elektronische muziek opkwam was Nederland er het eerste bij. Radiostations, disco's en cafés zette op grote schaal in op de nieuwe muziek. Het sloeg aan bij het publiek.

Inmiddels zijn er ieder weekend meerdere feesten en festivals op gebied van dance en techno. De droom van heel veel Nederlandse jongeren is om deejee te worden. Door de grote schaal krijgen zij ook allemaal een kans. Hetgeen alleen in Nederland zo is.

 

We leren hier 3 dingen van:

  1. Bij een grote thuismarkt is de drempel om mee te doen laag omdat de markt groot is.
  2. Door de nieuwe toetreders is er veel concurrentie en dat leidt tot de beste producten. Ook deejee's moeten zich telkens opnieuw bewijzen.
  3. Armin van Buuren en Tiesto zijn wereldsterren. Doordat je de beste producten hebt ben je de "place to be" en is je export gigantisch. Buitenlandse deejee's komen hier naar toe om te leren en de nieuwe trends te ontdekken.

 

De parellel met duurzaamheid is:

  1. Als politiek en bedrijfsleven durven te kiezen voor de groene schaalsprong kunnen wij ook die grote markt creëren in duurzame producten.
  2. Alleen dan wordt de drempel voor toetreders lager. Alleen dan wordt er sterk geconcurreerd en ontstaan er nog betere producten.
  3. Alleen dan weet de rest van de wereld dat ze voor de beste duurzame producten in Nederland moeten zijn.

 

Te vaak horen we echter dat we niet het braafste jongetje van de klas hoeven te zijn in Europa. Laten we maar voor het gemiddelde gaan. Ik hou niet van gemiddeldes. De deejee's waren niet doorgebroken als ze van gemiddeldes hadden gehouden. Geen enkel land of bedrijfstak werd ooit marktleider door naar gemiddeldes te kijken. Enorme markten liggen wereldwijd open. De urgentie is zeer hoog.
Laten we daarom juist nu excelleren.
laten we daarom vooraan lopen.
Laten we daarom kiezen voor de vlucht naar voren.

Wie er het eerste bij is met het juiste aanbod heeft die markt.

Nu is het tijd om het goud te gaan delven.
Nu is het tijd voor de groene schaalsprong.

Carla Moonen
Dijkgraaf Waterschap Brabantse Delta
Participant Global Green Growth Forum

www.zakendoenindenieuweeconomie.nl 

Zakendoen in de nieuwe Economie – Marga Hoek