Logo website headermettagline

Nieuws

In de nieuwe circulaire economie wordt veel waarde gecreëerd.

Als ondernemer die geprobeerd heeft om z'n bedrijf geheel circulair te maken, geef ik mee dat het heel hard werken is.

Wil je hierin succesvol zijn dan vereist dat het neerzetten van een lange termijn doelstelling en heel veel interne en externe communicatie. Dat is waarom ik persoonlijk als CEO heel veel presentaties intern als extern gaf. 

Je begint bij je leveranciers en de leveranciers daar weer van. Toen ik besloot met Desso Cradle to Cradle te gaan zijn we bijvoorbeeld in gesprek gegaan met onze garenleveranciers om te zorgen dat ze oud gescheiden polyamide garen weer zouden upcyclen naar nieuw garen. Een aantal Cradle to Cradle presentaties bij zo'n garenleverancier leidde tot een voor hen grote investering in een depolymerisatiefabriek waarin oud garen wordt gedepolymeriseerd tot de oorspronkelijke monomeer, die vervolgens wordt gebruikt om nieuw garen van te maken. Hij begreep dat in een wereld waar grondstoffen alleen maar schaarser en duurder worden dit een aantrekkelijke business propositie zou zijn en is nu zeer succesvol in het maken van nieuw garen uit oud garen (en andere polyamide eindproducten zoals bijvoorbeeld visnetten).

Je bouwt in je performance evaluation system rewards in door het gehele bedrijf om het denken volgens de Circulaire Economie te stimuleren. Dat betekent dat R&D ontwerpt en Manufacturing produceert volgens de principes van easy disassembly, dat Sales & Marketing bij elke potentiele deal de Cradle to Cradle filosofie uitdraagt en aanbiedt oud tapijt terug te nemen etc. Die rewards blijken heel vaak niet nodig omdat de meeste medewerkers ervaren dat 'it feels great to do good'.
De onderneming heeft een enorme vlucht genomen in marktaandeel sinds in 2008 het is gaan werken volgens de Cradle to Cradle principes.

Het beeld wat uit dit prachtige boek van Marga naar voren komt lijkt voor sommigenmisschien wat idealistisch maar voor de koplopers in de industrie is dat al lang niet meer zo want die begrijpen dat samenwerking met leveranciers en afnemers tot
waarde creatie leidt waar iedereen beter van wordt, zoals het hiervoor genoemde voorbeeld van de garenfabrikant.

Ellen MacArthur en McKinsey hebben berekend dat alleen de Europese industrie al jaarlijks $ 700 miljard dollar kan besparen als we met z'n allen circulair gaan. Wat een waarde creatie! In Japan vormt de recycle- en re-use business nu al $ 260 miljard dollar en bijna 8% van het Bruto Nationaal Product. Het moet gezegd dat wetgeving daarbij geholpen heeft. Het gevolg is dat slechts 5% van al het Japans afval er op een schroothoop terecht komt.

Deze uitgelichte voorbeelden en Zaken doen in de Nieuwe Economie tonen aan dat het overgaan van een lineaire naar een circulaire economie can be done!

 

Stef Kranendijk
Bestuursvoorzitter De Groene Zaak
Oud-chairman Desso

 

www.zakendoenindenieuweeconomie.nl

 

Zakendoen in de nieuwe Economie – Marga Hoek